Op vertoon van je entreebewijs kun je op de dag van de voorstelling gratis gebruik maken van U-OV vervoer in de regio Utrecht.
Madame Butterfly
Theater Oostpool
Regisseur Char Li Chung in reactie op de opera van Giacomo Puccini
Puccini’s wereldberoemde opera 'Madama Butterfly' weet met haar zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van 'De Bananengeneratie' is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met ‘Madame Butterfly’ brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera, met een tekst van Sun Li en Vera Morina.
‘Madama Butterfly’ door Puccini
De opera uit 1904 vertelt het verhaal van de 15-jarige Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Ze wordt verliefd op de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, die direct na hun huwelijk terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter in verwachting van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar Cio-Cio-San op heeft gewacht.
Een erfenis van orientalistische verhalen
'Madame Butterfly' werd een blauwdruk voor talloze verhalen en films die Aziatische vrouwen portretteren vanuit een westers, mannelijk perspectief. Van ‘Miss Saigon’ tot 'The World of Suzie Wong, Memoirs of a Geisha' en scènes in films als ‘Full Metal Jacket’ en ‘Austin Powers’ weerspiegelen vooroordelen die ook vandaag de dag in de Nederlandse samenleving nog steeds voortwerken: de Aziatische vrouw als kwetsbaar, ondergeschikt en seksueel object voor de westerse man.
Het mythische beeld van de Aziatische vrouw
Met zijn radicale bewerking breekt regisseur Char Li Chung met het originele verhaal. Naast nieuwe personages, opgevoerd in de context van een werkelijke geschiedenis, komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische Vrouwen en Miss Saigon) in 'Madame Butterfly' eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische mannelijke perspectief centraal, maar krijgt de hoofdpersoon zeggenschap over haar eigen verhaal. En dat werd hoog tijd.
Voorafgaand aan de voorstelling wordt er een interactieve inleiding georganiseerd, onder leiding van een educatiemedewerker Jesper Pouw, van Oostpool. Hierbij krijgt het publiek achtergrondinformatie over de voorstelling (over het maakproces en achtergrond van makers en schrijver), wordt er dieper ingegaan op het onderwerp (hoe om te gaan met bipolaire stoornissen en psychische kwetsbaarheid), en gaat het publiek op een laagdrempelige manier met elkaar in gesprek over deze thematieken.
Voor de inleiding koop je een apart kaartje (€3).
Voor bezoekers met een visuele beperking is bij de voorstelling op 26 maart live audiodescriptie en een meet & feel-inleiding door een blindentolk van Komt het Zien! Blindentolk Hilbert geeft daarover uitleg in deze video.
Wil je hier gebruik van maken, bel of mail dan naar de kassa (030-2302023 | kassa@ssbu.nl). Wij reserveren dan een koptelefoon en informeren je verder over de speciale inleiding. Kom je met een blindengeleidehond? Geef dat door aan de kassa.
spel: Cystine Carreon e.a., foto: Elza Jo, www.oostpool.nl
Madame Butterfly als muziektheater
Het is inmiddels duidelijk op welke manier regisseur Char Li Chung (zie foto) vorm gaat geven aan deze bekende opera. Dat betekent het volgende: Madame Butterfly wordt een muziektheatervoorstelling die een ‘reactie’ geeft op de klassieke opera van Puccini en zal daarom niet integraal te zien zijn.